ایمونوتراپی و تب یونجه



برای بسیاری از مردم، بهار و اوایل تابستان می تواند زمان سختی باشد زیرا فصل تب یونجه به طور جدی نزدیک می شود.

این ممکن است به معنای مصرف دوز منظم آنتی هیستامین ها، اسپری های بینی و قطره های چشمی برای کاهش علائم تحریک کننده مانند آبریزش بینی، خارش چشم و عطسه مداوم باشد.

اما برای دیگران، علائم تب یونجه حاد می تواند ناتوان کننده و زندگی را تغییر دهد تا جایی که داروهای معمولی بی اثر هستند.

میل نوشت: برخی از این بیماران جدی تر ممکن است برای ایمونوتراپی ارجاع داده شوند تا به آنها کمک کنند، و امید می رود که تحقیقات جدید “تأکید بر اثربخشی آن” منجر به “در دسترس شدن بیشتر آن در NHS” شود.

ایمونوتراپی چیست؟

اساسا، ایمونوتراپی با هدف “القای تغییر در پاسخ ایمنی” بیمار است. به گفته ساموئل جی، بدن به جای تولید هیستامین، که باعث علائم کلاسیک تب یونجه می شود، “آنتی بادی هایی تولید می کند که می توانند آلرژن را خنثی کنند” و از بروز واکنش آلرژیک جلوگیری کنند. وایت و فیلیپ بی ویلسون از دانشگاه ناتینگهام ترنت در گفتگو. .

به گزارش بهداشت نیوز، فرآیند ایمونوتراپی بدن را آموزش می دهد تا از واکنش بیش از حد به یک آلرژن خاص جلوگیری کند و نسبت به آن «تحمل» ایجاد کند.

وایت و ویلسون گفتند که معمولاً با یک “مرحله ایجاد” سه تا شش ماهه شروع می شود، زمانی که دوزهای کوچکی از آلرژن برای القای سلول های تنظیم کننده T که از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می کنند، تجویز می شود. پس از یک دوره اولیه، دوزها به تدریج افزایش می‌یابند تا به دوز مورد نظر برسند، در این مرحله یک «مرحله نگهداری» آغاز می‌شود که «سه تا پنج سال» یا بیشتر طول می‌کشد.

ایمونوتراپی را می توان به دو صورت انجام داد: زیر پوست با تزریق (زیر جلدی) یا با روش جدیدتر زیر زبان با استفاده از قطره یا قرص مایع (زیر زبانی).

چقدر موثر است؟

هر دو نوع درمان ایمونوتراپی در مطالعات موثر نشان داده شده است. تجویز زیر جلدی برای مدت طولانی تری مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین شواهد بیشتری از اثربخشی آن وجود دارد. اگرچه بی خطر تلقی می شود، اما عوارض جانبی غیرمعمول از جمله واکنش های آلرژیک و بثورات در اطراف محل تزریق شناخته شده است.

وایت و ویلسون گفتند که روش خوراکی “کمی کمتر موثر” از تزریق است، اما “کمی ایمن تر” در نظر گرفته می شود.

درمان معمولاً چند ماه قبل از شروع فصل گرده شروع می شود. تحقیقات نشان داده است که درمان به مدت سه تا پنج سال می تواند مزایای طولانی تری داشته باشد و “در کاهش علائم و استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها موثر است.” نشان داده شده است که درمان زیرزبانی “به ویژه برای تب یونجه ناشی از گرده های علف یا درختان موثر است” و “گزینه درمانی ایمن و موثر برای تب یونجه در بزرگسالان” است.

مردم چگونه به درمان دسترسی دارند؟

به گزارش سان، علیرغم شواهدی مبنی بر اثربخشی ایمونوتراپی در درمان تب یونجه، این روش در بریتانیا «برای اکثر مردم دور از دسترس است».

در واقع، بر اساس تحقیقات انجمن آلرژیست ها و ایمونولوژی بالینی بریتانیا، تنها 2839 نفر در بریتانیا از 13 میلیون نفری که از تب یونجه رنج می برند، سه سال ایمونوتراپی دریافت می کنند. دکتر تام داوسون، مشاور متخصص اطفال، به دیلی میل گفت، علیرغم اینکه بریتانیا «در خط مقدم تحقیقات آلرژی» قرار دارد، استفاده از ایمونوتراپی در بریتانیا «بسیار از ایالات متحده و اروپا عقب است».

بیشتر افراد باید قبل از اینکه پزشک عمومی آنها را برای ایمونوتراپی ارجاع دهد، علائم شدید تب یونجه را نشان دهند که با درمان های استاندارد برطرف نمی شود.

اما با هزینه ای حدود 2000 پوند در سال برای هر بیمار، این بحث نیز وجود دارد که درمان ایمونوتراپی می تواند در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه های NHS شود و افراد کمتری به طور بالقوه تسلیم شرایط شدیدتری مانند آسم فصلی شوند.

وایت و ویلسون گفتند، علیرغم شواهدی مبنی بر اثربخشی آن، همه بیماران با ایمونوتراپی تسکین کامل علائم را تجربه نخواهند کرد و “ممکن است برای همه گزینه ای نباشد.” همچنین مستلزم تعهد طولانی مدت به درمان منظم است و اغلب ممکن است “چند ماه یا حتی سالها طول بکشد تا فواید کامل را مشاهده کنید.” با این حال، برای بسیاری از مردم می‌تواند یک «ابزار ارزشمند» برای تسکین علائم تب یونجه باشد و پتانسیل آن تا حد زیادی در بریتانیا استفاده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید