نرخ مرگ و میر مادران در نیجریه در حال بدتر شدن است



با وجود مشکلات اقتصادی اخیر، نیجریه همچنان بالاترین تولید ناخالص داخلی را در آفریقا دارد، اما یکی از بدترین نتایج در این قاره برای زنان باردار است.

این تناقض در تحت تاثیر تورم قرار گرفته است اما پرجمعیت ترین کشور آفریقا نیز رو به وخامت است. در سال 2020، حدود 82 هزار زنان نیجریه ای به دلیل عوارض مربوط به بارداری یا زایمان، از جمله خونریزی شدید، سپسیس و سقط جنین ناایمن جان خود را از دست داد. این رقم ممکن است نسبت به سال گذشته “خیلی بهبود” باشد، اما نسبت به دهه های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. نگهبان.

و در واقع یکی از بلندترین ها در جهان. او گفت که تقریبا 20 درصد از کل مرگ و میر مادران در جهان در نیجریه رخ می دهد سازمان بهداشت جهانی در سال 2019. خطر مرگ یک زن نیجریه ای در دوران بارداری، زایمان یا پس از زایمان/بعد از سقط جنین در بیشتر کشورهای توسعه یافته 1 در 4900 بود.

“وضعیت وحشتناک” مراقبت های بهداشتی نیجریه

مطالعه‌ای که در سال 2022 در مجله BMC Pregnancy Childbirth منتشر شد، می‌گوید: «بار عظیم مرگ و میر مادران در نیجریه بعد از هند دومین بار است.

با نگاهی به علل مرگ مادران در بیمارستان آموزشی دانشگاه لاگوس از سال 2007 تا 2019، “یک روند صعودی کلی در مرگ و میر مادران در حدود 4٪ در سال” یافت.

یکی از عوامل این مشکل علاوه بر افزایش شدید بدهی کشور و بحران تورم، تعداد کم پزشکان است. طبق توصیه های WHO، یک سیستم مراقبت بهداشتی موثر باید به ازای هر 600 نفر یک پزشک داشته باشد. در نیجریه، این نسبت یک پزشک به ازای هر 4000 تا 5000 بیمار است.

بودجه سلامت امسال نیز تنها 5 درصد است در حالی که سازمان ملل حداقل 14 درصد را پیشنهاد کرده است. گاردین می نویسد: «وضعیت وحشتناک مراقبت های بهداشتی بسیاری از کارکنان بهداشتی را مجبور به مهاجرت می کند و این مشکل را تشدید می کند.

مسئله دیگر دسترسی است. این روزنامه می‌گوید: «بیشتر نیجریه‌ای‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که مراکز بهداشتی مجهزی ندارند یا باید هزینه‌های اولیه را برای درمان بپردازند. در پایتخت «پرجمعیت»، لاگوس، زنان باید با حمل‌ونقل عمومی «غیر قابل اعتماد» و ترافیک سنگینی که حتی برای آمبولانس‌ها حرکت نمی‌کند، دست و پنجه نرم کنند.

موزس اولوسانجا، مشاور ارشد در واحد زایمان در بیمارستان دانشگاه لاگوس، به روزنامه گفت: “من درک می کنم که مردم بر اثر بیماری های کشنده می میرند، اما بارداری یک بیماری نیست.”

وی گفت: موضوع مرگ و میر مادران بازتابی از ساختار جامعه ما است. کاهش آن «انحصاراً در حیطه اختیارات» رهبران کشور است. گفتن اینکه زنان ما نمی میرند، اراده سیاسی می خواهد.

ظهور ماماهای سنتی

زنان روستایی نیجریه در مواجهه با موانع درمان، به طور فزاینده ای به متصدیان زایمان سنتی (TBAs) و خانه های نماز در هنگام زایمان متکی هستند. گاردین نیجریه – و متخصصان واجد شرایط توصیه شده توسط WHO.

اگرچه TBA ها مدت هاست که تولدها را در جوامع نیجریه با اعتقادات فرهنگی و مذهبی قوی فراهم کرده اند، اما افزایش مشکلات اقتصادی به این معنی است که بسیاری از زنان نمی توانند هزینه بیمارستان های عمومی یا فدرال را بپردازند. این نشریه می نویسد برخی دیگر از احتمال ختم زایمان به سزارین می ترسند. سپس آنها متقاعد می شوند که TBA بهترین گزینه برای جلوگیری از عوارض است، اما وقتی مشکلاتی ایجاد می شود، TBA به طور کلی برای مقابله با آنها مجهز نیست.

یکی از دکترها گفت: در طول معاینات قبل از تولد، پزشک معالج “فشار خون، قند خون شما را بررسی نمی کند؛ آنها حتی نمی دانند که آیا شما فشار خون بالا یا دیابت بارداری دارید یا مشکلی در جنین وجود دارد.” اودونولا اولابینتون. ، به این روزنامه گفت. آنها چنین تجهیزاتی ندارند.»

او گفت: «کاری که می‌توانیم برای تشویق زنان به رفتن به بیمارستان‌ها انجام دهیم، ارزان‌تر کردن خدمات است. هر دولت جدی که بخواهد مرگ و میر مادران را کاهش دهد و از زنان مراقبت کند، این کار را خواهد کرد.»

بر اساس یک مطالعه در سال 2022، بیشتر مرگ و میر مادران در نیجریه قابل پیشگیری است. این کشور باید “مداخلات سودمند با هدف پیشگیری را آغاز، حمایت و نظارت کند.”

دیدگاهتان را بنویسید