بارورسازی ابرها چیست و آیا باعث بارندگی شدید در دبی شده است؟



اخیرا حمله ای به خلیج فارس صورت گرفت میزان بارندگی سالانه به مدت دو روز که باعث ایجاد سیل بزرگ شد. برخی بر این باورند که تلاش امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) برای بارورسازی ابرها، روشی برای دستکاری ابرها برای تولید باران بیشتر، مسئول بارش سیل آسا است. اگرچه دانشمندان گفتند که مهندسی زمین این بار دلیل آن نبود، اما باران شدید نگرانی هایی را در مورد این تکنیک و اینکه آیا فرآیندهای طبیعی مانند بارندگی اصلاً باید دستکاری شوند یا خیر، ایجاد کرد.

بارورسازی ابرها چیست؟

بارورسازی ابرها «مفهومی برای تغییر آب و هوا است که تلاش می‌کند باران یا برف بیشتری نسبت به آنچه که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد از ابر استخراج کند». CNN. بی بی سی گزارش می دهد: «این را می توان با استفاده از هواپیما برای ریختن ذرات کوچک (مانند یدید نقره) در ابرها انجام داد. بخار آب راحت تر متراکم شده و به باران تبدیل می شود. این ایده برای افزایش بارندگی در مناطق به ویژه خشک مانند بیابان ها مطرح شد و امارات متحده عربی چندین دهه از این تکنیک استفاده کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بارورسازی ابرها زمانی آشکار می‌شود که شرایط باد، رطوبت و گرد و غبار برای بارندگی کافی نباشد. در سراسر جهان از جمله در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه برخی شواهد نشان می‌دهند که بارورسازی ابرها می‌تواند بارش و برف را افزایش دهد، تحقیقات کافی برای تعیین میزان مؤثر بودن این روش انجام نشده است. در واقع، می تواند برخی از مناطق را خشک تر کند. این امکان وجود دارد که هنگام انجام این کار (بارورسازی ابرها) در واقع در حال سرقت آب از شخص دیگری باشید، زیرا اگر آب از ابر در یک بار بیفتد، حداقل به صورت منطقه ای، می تواند یک بازی با جمع صفر باشد. دانیل سواین، دانشمند آب و هوا در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، به سی‌ان‌ان گفت: زمانی که باد به سمت حوضه آبخیز بعدی می‌رود، او حتی خشک‌تر می‌شود.

آیا ممکن است باعث سیل شدید شود؟

دانشمندان سیل و بارندگی گسترده در دبی را به بارور شدن ابرها مرتبط نمی دانند، به ویژه به دلیل عدم وجود مطالعات کنترل شده برای تأیید. حتی اگر بارورسازی ابرها اتفاق بیفتد، برای تعیین اینکه آیا بارندگی را افزایش می‌دهد یا خیر، نیاز به تحقیقات پیچیده است – چیزی که در مطالعات علمی گذشته دشوار است. واشنگتن پست. «از کجا می‌دانی چه مقدار از بارشی که ممکن است از آن ابر ریزش کرده باشد به دلیل محصول بوده است؟ یا بدون کاشت چقدر می افتد؟” سویین گفت. “این مکانی نیست که بتوانید یک آزمایش واقعاً کنترل شده را انجام دهید.”

به گزارش سی ان ان، در عوض، کارشناسان این بارندگی را به یک طوفان بزرگ و آهسته نسبت دادند که از شبه جزیره عربستان عبور کرد و برای چند روز در خلیج عمان دنبال شد. زمانی که چنین سیستم‌های شدید و در مقیاس بزرگی پیش‌بینی می‌شوند، بارورسازی ابرها – که فرآیندی پرهزینه است – انجام نمی‌شود، زیرا [there is] دیانا فرانسیس، رئیس علوم محیطی و ژئوفیزیک دانشگاه خلیفه در ابوظبی به بی بی سی گفت که نیازی به ایجاد چنین سیستم های قوی در مقیاس منطقه ای نیست. همچنین، در حالی که باروری ابرها می تواند به طور بالقوه بارندگی را افزایش دهد، “اتمسفر دارای یک فریدریک اتو، دانشمند آب و هوا در امپریال کالج لندن، می گوید: «سریع تر، تغییرات آب و هوایی آب بیشتری را برای تشکیل ابرها منتقل کرده است.

بیشتر و بیشتر طوفان های قوی تبدیل به هنجار خواهد شد تغییرات آب و هوایی به وخامت خود ادامه می دهد. «راهبردها و اقدامات سازگاری مورد نیاز است [adapt to] این واقعیت جدید [of more frequent and intense rainfall]فرانتیشیک گفت: برای مثال باید زیرساخت راه ها و تاسیسات را تطبیق داد.

دیدگاهتان را بنویسید