شورای موقت هائیتی، نخست وزیر سوگند یاد کرد



چی شد

پس از استعفای آریل هنری، نخست وزیر، یک شورای انتقالی 9 نفره روز پنجشنبه برای حکومت هائیتی سوگند یاد کرد. این شورا شامل نمایندگان احزاب سیاسی، جامعه مدنی و بخش خصوصی است. هنری که باندهای مسلحی که بخش اعظم کشور را تحت کنترل دارند از بازگشت به هائیتی ممانعت به عمل آورده است، روز چهارشنبه در لس آنجلس استعفای خود را امضا کرد. کابینه در حال خروج، میشل پاتریک بویور، وزیر دارایی را به عنوان نخست وزیر موقت منصوب کرد.

کی چی گفت

هنری در بیانیه استعفای خود گفت: “ما در شرایط سخت به ملت خدمت کرده ایم.” بویور گفت که “بحران سیاسی چند بعدی” هائیتی “بیش از حد طولانی به طول انجامیده است.” امروز “چشم انداز راه حل را باز می کند.”

اظهار نظر

نیویورک تایمز گزارش می دهد که باندهای هائیتی که به “سرقت خانه ها، ربودن غیرنظامیان، تجاوز به زنان و کشتن افراد تصادفی” ادامه می دهند، می گویند که قصد دارند “فرآیند سیاسی فعلی را از مسیر خود خارج کنند.” اما کرسی در شورا برای “پاک کردن راه برای ورود یک نیروی پلیس چند ملیتی به رهبری کنیا” است.

بعدش چی؟

دوره غیرقابل تمدید شورای انتقالی در 7 فوریه 2026 به پایان می رسد و تا آن زمان رئیس جمهور جدید باید انتخاب و سوگند یاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید